Covince 1

Stroomlijnen van laboratoriumprocessen met behulp van virtual reality en tactile- en force feedback technologie via het CoVince leerplatform

Bij de ontwikkeling van nieuwe medicijnen staat het werken in een laboratorium centraal. Het gebruik van analyseapparatuur, gevaarlijke stoffen en de behandeling van patiënten, brengt risico’s mee die veelal ten grondslag liggen aan menselijk handelen. Training en opleiding is van groot belang voor het verkleinen van de risico’s, kwaliteitsborging en het verhogen van de veiligheid bij lab werkzaamheden. Slechte training voor lab processen vertraagt de medicijnontwikkeling, verhoogt het risico en de kosten.

Klassikale trainingen zijn duur, trainen in een lab is niet altijd mogelijk en effectief. Immersive trainingen met interactieve theorie en oefenen in de gesimuleerde praktijk (VR), bieden uitkomst. Het platform van Exposant CoVince wordt door LMBA ingezet voor de ontwikkeling van deze immersive trainingen, die helpen bij het stroomlijnen van lab processen.

Door de inzet van het integrale platform, wordt de gehele leercyclus één immersive learning journey gevormd. Zo wordt de theorie gevisualiseerd in microvideo’s, kennis getest in knowledge challenges en wordt er geoefend in virtual reality met real time metingen en feedback. Er worden persoonlijke datametingen gedaan waarmee objectieve feedback gegeven kan worden. Slimme algoritmes worden toegepast om het leerproces te personaliseren en effectiever te maken. Hierdoor ervaren de gebruikers meer plezier tijdens het leerproces en bovendien blijft de kennis beter hangen. De laborant krijgt een persoonlijk account en hiermee toegang tot de training op de smartphone en kan met het zelfde account eenvoudig verder in een virtual reality headset.

Covince 2

Normaliter kost ontwikkelen van VR beleving veel tijd en geld. Met het CoVince platform kunnen leerbelevingen grotendeels geconfigureerd worden, zonder hoge ontwikkelingskosten. Met de bouwblokken van het geavanceerde content management systeem, wordt het mogelijk om zelf trainingen te creëren en onderhouden. Dit kan variëren van een enkele, simpele beleving tot een volledig leertraject.

Met de bouwblokken wordt het mogelijk om op een laagdrempelige manier kennis te maken met diverse technologieën, maar wordt het mogelijk om snel immersive trainingen te creëren die in de praktijk gebruikt kunnen. Een aantal voorbeelden van bouwblokken zijn: gewone (interactieve) video’s, interactieve 360 graden video’s, gemodelleerde VR belevingen, AR belevingen, podcasts, multiplayer VR belevingen etc. Het gebruik van 360 video scenario’s of gescande avatars behoort ook tot de mogelijkheden. Het mogelijk om de progressie bij te houden en leercontent aan te passen op basis van de leerdoelstellingen- en stijlen.

Covince 3

Binnen het CoVince platform is de speciale VR-handschoen SenseGlove met tactile- en force feedback technologie beschikbaar gemaakt als plugin. De inzet van de SenseGlove VR handschoen, stelt de laborant in staat om virtuele objecten te voelen en vast te pakken. Hiermee kan het gevoel van echt handelen in een lab worden nagebootst en effectief ondersteunen bij het stroomlijnen van lab processen, zoals; het juist toedienen van producten, correcte monsternames bij patiënten en uitvoering van experimenten. Bij het vastpakken voelt de gebruiker ook weerstand (force feedback) tussen de vingers waarmee het mogelijk is om interactie met virtuele objecten ook te voelen en dus grip te krijgen tijdens handelingen als pipetteren, reageerbuizen en bekers vastpakken en de centrifuge bedienen. Kleine trilmotoren net boven de vingertoppen in de handschoen geven een impressie van textuur.

Covince 4

De virtual reality met tactile- en force feedback training verbetert de lab technieken, het inzicht en hoe adequaat in te spelen tijdens bijvoorbeeld onverwachte situaties die kunnen ontstaan, voor een verhoogd leerrendement en meer veiligheid. De training is momenteel in ontwikkeling, maar de eerste resultaten laten veel potentie zien. LMBA ziet veel kansen om de kwaliteit en veiligheid in laboratoria snel en effectief te verhogen.
Naast praktische vaardigheden ontwikkelen is het ook mogelijk om sociale vaardigheden op te doen met virtual reality, sensoring en artificial intelligence. Denk aan gesprekken voeren met patiënten, of presenteren van onderzoeksgegevens.

Voor meer informatie ga naar www.covince.com en bezoek hen op Virtual (R)evolution!