lysbet svb holgram

Waarom Mixed Reality onze manier van trainen en leren compleet gaat veranderen

Na de lancering van onder andere de Microsoft HoloLens, Meta 2 en Google Tango zijn de ontwikkelingen rondom Mixed Reality met rasse schreden vooruitgegaan. Het zijn niet alleen de developers die de techniek hebben omarmd. Ook steeds meer bedrijven en organisaties ontdekken de kansen en mogelijkheden die deze techniek biedt. En na de lancering van Apple ARKit en Google ARCore voor IOS en Android gaat de manier waarop we ‘computeren’ echt heel snel veranderen. Benieuwd hoe? Lees dan verder in deze gastblog door Jan Luc Zandjans van exposant BLUF.

Wat is Mixed Reality?

Even een stapje terug. Wat is Mixed Reality? Om daar een goed antwoord op te geven, neem ik je mee in de verschillende termen die op dit moment gebruikt worden. Laten we beginnen met wat je waarschijnlijk al kent; Virtual Reality. Je ervaart VR als gebruiker door middel van een VR-headset en bent in de ervaring compleet afgesloten van de buitenwereld. Dan bestaat er Augmented Reality, hierbij ervaart u content dat óp de echte wereld wordt geprojecteerd. Het beste voorbeeld is natuurlijk Pokémon Go, ons allen wel bekend. U ervaart AR via uw smartphone, met gebruik van uw camera of via bijvoorbeeld de Google Glass. En dan hebben we Mixed Reality: hierbij ervaart u content niet als een laag óp de echte wereld, maar heeft het echt een eigen plek in de echte wereld. Mixed Reality kunt u ervaren door middel van een MR-headset als de Microsoft HoloLens en de Meta, maar door de komst van Apple ARKit en Google ARCore, straks ook op uw smartphone. En dat gaat alles veranderen.

Onze manier van ‘computeren’ gaat veranderen.

Door mijn ervaring met Mixed Reality en het werken met onder andere de Microsoft HoloLens, hebben een aantal mogelijkheden die de techniek biedt enorm veel indruk gemaakt. Niet alleen de ervaring zelf, wat al fantastisch is, maar ook de manier waarop u geëngageerd raakt is gewoonweg verbluffend.

Deze techniek gaat de manier waarop wij met digitale content omgaan enorm veranderen. Niet alleen in games, social, marketing en sales (wordt vervolgd), maar ook in de manier waarop we leren en trainen. Maar waarom eigenlijk?

Laten we beginnen met een paar voorbeelden; Welke medewerker gaat de uitleg van een machine in een .pdf doorspitten? Als het alternatief een Mixed Reality ervaring is waarbij u direct bij de machine uitleg krijgt in aantrekkelijke 3D visuals. Of waarom zouden we kinderen nog vertellen hoe groot een dinosaurus was? Als we het ze ook kunnen laten zien op het schoolplein. Pas dan ervaart u de werkelijkheid in context van de echte wereld en zal u de ervaring niet zo snel vergeten.

De alternatieven klinken goed, niet? Dat komt omdat Mixed Reality een aantal mogelijkheden biedt die ervoor zorgen dat elk aspect van trainen en leren beter wordt. Nog niet overtuigd? Ik heb ze voor u op een rijtje gezet.  

Reden 1. In de context van de echte wereld.

Al jaren proberen we trainingen en leersituaties zo echt mogelijk te maken. We proberen levensechte scenario’s naar de trainingsruimte of het klaslokaal te brengen. In de eerste plaats doen we dat met tekst, afbeeldingen en soms al met video. Met de mogelijkheden die Virtual Reality biedt hebben we al echt een stap in de goede richting gezet. Maar door de komst van Mixed Reality zijn we niet alleen in staat die scenario’s in een trainingsruimte te ervaren, maar op de locatie van het onderwerp. Dat maakt een de ervaring meer realistisch en impactvoller dan ooit tevoren.

Check bijvoorbeeld deze video over Worklink van ScopeAR, zij maken hands-free holografische werkinstructies.  

Reden 2. Kosten besparing

U zou het niet zeggen, maar deze techniek kan enorm kostenbesparend werken. Neem bijvoorbeeld het scenario van Japan Airlines. Dit bedrijf gebruikt Mixed Reality in combinatie met de Microsoft HoloLens om hun engineers te trainen. De levensechte holografische weergave van een jet engine stelt de engineers in staat om op elk willekeurig moment en op elke plek ter wereld te werken met jet engines die in normale omstandigheden niet gemakkelijk te bereiken zijn. Hierdoor wordt enorm veel tijd, middelen en geld bespaart. Maar het belangrijkste is nog wel dat de engineers beter getraind kunnen worden.

Reden 3. 3D is de beste evenaring van ‘levensecht’.

Om mensen echt goed te trainen proberen we de inhoud al jaren zo ‘levensecht’ mogelijk te krijgen. In de ouderwetse vormen als tekst, afbeeldingen en video gaat ons dit niet lukken. Met Virtual Reality komen we al een eind in de richting. Maar door het gebruik van 3D animaties in de echte wereld (Mixed Reality) komen we pas echt heel dicht bij het evenaren van levensechte situaties.

Door de combinatie van hoge kwaliteit 3D visuals en animaties en het ervaren van die content in uw eigen omgeving, maakt dat de impact en de manier waarop je met die content omgaat hetzelfde is als dat de situatie in het echt zou ervaren. Een goed voorbeeld is deze case door Asobo Studio. Zij hebben een simulatie ontwikkeld voor de Microsoft HoloLens om trainingen te geven voor kraanmachinisten. Hierbij is de bediening in de training hetzelfde als in het echt, de content holografisch. Maar door die combinatie, levensecht.

Reden 4. Het is veilig.

Zoals de cases hierboven laten zien, is de manier waarop er geleerd en getraind wordt enorm veilig. De meest gevaarlijke situaties kunnen worden gesimuleerd alsof het echt is, maar toch op een veilige manier.

Reden 5. U vergeet het nooit meer.

Last but not least, en misschien wel de belangrijkste reden van allemaal. U vergeet het nooit meer. En uiteindelijk is dat natuurlijk wat we willen bereiken. U wilt dat de training of het leeronderwerp blijft hangen. Nou, een Mixed Reality ervaring met bijvoorbeeld de HoloLens blijft echt wel hangen. Dat komt vooral door de intensiteit van de content en het feit dat u die content in uw eigen omgeving kan ervaren. Die impact vergeet u niet meer.

En? Heb ik u overtuigd van de rol die Mixed Reality gaat spelen in de manier waarop we leren en trainen? Maybe, maybe not. Het is in ieder geval zeker dat Mixed Reality een belangrijke rol gaat spelen in de manier waarop we in de toekomst digitale content gaan ervaren. Wilt u meer weten over dit onderwerp, kom dan naar Virtual (R)evolution en bezoek de stand van BLUF op de expo