Enversed NS

De trein van morgen - Case study bij de NS door Enversed

Exposant Enversed is door de NS gevraagd om met behulp van virtual reality een uniek reizigersbeleving onderzoek voor de nieuwe intercitytreinen van 2021 mogelijk te maken. Als creatieve partij heeft Enversed Studios, samen met de NS, Gispen (meubelproductie) én architectenbureau Mecanoo een realistische virtuele kopie gebouwd van het treinontwerp. Daarnaast zijn de onderzoeksscenarios én Dutch Design Week experience in deze virtuele wereld verwerkt.

Technische innovatie: Multiplayer backpack VR + Draadloos

Dit betekende onder andere dat reizigers met 3 personen tegelijk draadloos door de trein konden lopen met behulp van een rugzak pc. Dit geeft een unieke beleving én draagt bij aan het zo natuurgetrouw mogelijk ervaren van de ruimte.

Virtuele ruimte én fysieke beperkingen

Omdat de treinen langer zijn dan de beschikbare ruimte, is er in virtual reality een ruimtelijke truc toegepast om deze alsnog te laten passen. Halverwege de trein komen mensen aan het einde van de échte ruimte, ze worden dan begeleid om zich om te draaien. Bij het omdraaien wordt de trein opnieuw gepositioneerd voor de reiziger, zodat je verder kan lopen!

Meekijken & controle voor begeleiders

Dit soort ervaringen worden vaak begeleid. Voor dit project heeft Enversed Studios een aparte controle- en meekijkmodule gemaakt zodat begeleiders altijd kunnen meekijken bij reizigers in de virtuele wereld. Daarnaast is het mogelijk om op afstand reizigers te her-positioneren.

Dataopslag & Datavisualisatie

De NS had de wens om gebruikers op een eenvoudige manier een voorkeur uit te laten spreken over de zitmogelijkheden van het treinontwerp. Door het plaatsen van ‘like’ en ‘dislike’ knoppen konden mensen stoelen beoordelen. Uiteindelijk levert dit op het einde een heatmap op die inzicht geeft over de gemiddelde beoordeling van reizigers.

Deelbaarheid voor het grote publiek

Hoogwaardige interactieve VR ervaringen vragen nog steeds veel rekenkracht. Om de deelbaarheid te vergroten is het mogelijk om de high-end ervaring om te zetten in een vooraf vastgelegde 360 graden tour. Deze oplossing heeft veel weg van het welbekende streetview op internet én kan zowel op VR brillen als beeldschermen van PC of smartphone bekeken worden. De NS 360 tour van de nieuwe treinen heeft inmiddels meer dan 15.000 views.

Onderzoeksdagen

Voor het onderzoek is een speciale versie van de VR ervaring ontwikkeld waarin de trein in verschillende bezettingsgraden wordt gesimuleerd. Op deze manier is het mogelijk om het stoelkeuze gedrag van reizigers te beoordelen bij rustige én drukke treinen. Deze toetsing wordt gedaan voor elke zone, van 1e klas tot 2e klas, van sociaal tot stilte/werk coupé. Deze ervaring wordt tijdens het onderzoek opgenomen met beeld én audio, zodat het kijk- en keuzegedrag nog van een na-analyse voorzien kan worden. Een enquete over de ervaring én de kwaliteit van het ontwerp rondt het onderzoek af.

Dit is een perfect voorbeeld van een integrale aanpak waarin VR gebruikt wordt voor klant-tevredenheid onderzoek én ontwerpkwaliteit.

Creatieproces, van BIM tot VR

Mecanoo heeft voor dit project een bouwkundig 3d model aangeleverd. Voor VR modellen waarin realisme én interactie belangrijk zijn, is het vaak noodzakelijk om het model ‘op te schonen’. Rekenkracht van de PC wordt op deze manier optimaal ingezet. Het opschonen omvat met name het verwijderen van elementen die niet in zicht zijn van de VR speler én het versimpelen van objecten die té veel detail hebben. De illusie van detail wordt in interactieve VR content namelijk met texturen én afbeeldingen gerealiseerd in plaats van hoge dichtheden aan 3d lijnen en 3d modellen.

De avatars van de VR speler

Er had gekozen kunnen worden voor een realistisch model, maar vaak zien we dat dit juist een afleiding is bij gebruikers van de VR ervaring. Omdat in dit geval de trein centraal staat is ervoor gekozen om een simpele avatar te maken met een positieve gezichtsuitdrukking. Elke VR-reiziger heeft een eigen kleur, zodat ze voor de begeleiders goed uit elkaar te halen zijn.