Programma 18 juni

  • 09:30-10:00
  • Expo

Ontvangst

  • 10:00-10:30
  • Auditorium

An operational Digital Twin in a High Tech Company

  • Ger Janssen Department head & Program Manager Patient Digital Twin, Philips Research

Philips ontwikkelt digital twin toepassingen voor zowel operationele als klinische toepassingen. Deze lezing gaat in op de mogelijkheden en uitdagingen aan de hand van praktijkvoorbeelden. Daarnaast wordt een blik in de toekomst geworpen, waarbij de rol van virtual reality in digital twin toepassingen ook naar voren zal komen.

 

Digital Twin for Patients visie: https://www.youtube.com/watch?v=H6JzPCbyVSM

Philips & Microsoft Hololens 2: https://www.youtube.com/watch?v=kG9wKUd-jPo

  • 10:30-11:00
  • Auditorium

Alpheios - VR in de Cleanroom

Alpheios maakt gebruik van VR tijdens de gespecialiseerde Cleanroom opleiding. In een Cleanroom gelden specifieke hygiëne- en schoonmaakregels die je het liefst in de praktijk oefent. Helaas is hier niet altijd capaciteit voor. 
Trainer en coach bij Alpheios, Raymond Smets, maakt aan de hand van praktijkvoorbeelden inzichtelijk hoe deze technologie de branche ingrijpend veranderd heeft.

  • 11:45-12:30
  • Auditorium

Hoe integreer je Virtual en Mixed reality in je onderneming?

Hoe bepaal je wat de meest waardevolle toepassing van Virtual en Mixed Reality is voor jouw bedrijf? Waar zou je kunnen beginnen? In een groeiend oerwoud van technologische mogelijkheden is het soms erg moeilijk om een start te maken. Co-founder en Creative Director Tim van der Grinten van Enversed Studios zal in deze presentatie laten zien hoe zij integrale use-cases voor Virtual en Mixed Reality samen met hun klanten ontwikkelen. Aan de hand van bedrijfsmodellen van Sioux, NS, Summa en Alpheios laten zij zien hoe een bedrijf Virtual en Mixed Reality kan integreren in een bedrijfsproces. We sluiten af met onze toekomstvisie van VR- & MR-toepassingen in de industrie.

 

Bedrijfsfilm Enversed: https://www.youtube.com/watch?v=IjDtFyi3MIg

  • 14:00-14:30
  • Auditorium

Stroomlijnen van laboratoriumprocessen met behulp van virtual reality en tactile- en force feedback technologie

Bij de ontwikkeling van nieuwe medicijnen staat het werken in een laboratorium centraal. Het gebruik van analyseapparatuur, gevaarlijke stoffen en de behandeling van patiënten, brengt risico’s mee die veelal ten grondslag liggen aan menselijk handelen. Slechte training voor lab processen vertraagt de medicijnontwikkeling, verhoogt het risico en de kosten. Blended trainingen met interactieve theorie op de smartphone en aansluitend oefenen in de gesimuleerde praktijk (VR), helpen bij het stroomlijnen van lab processen. De inzet van VR handschoenen met tactile- en force feedback technologie, stelt je in staat om virtuele objecten te voelen en vast te pakken. Hiermee kan het gevoel van echt handelen in een lab worden nagebootst, en wordt het leerrendement en de veiligheid verbeterd.

  • 14:30-15:30
  • Virtual Arena

Virtual Arena | 10 minuten pitches

CoVince 
Closing the gap between e-learning and mixed reality.
Richard van Tilborg, founder

Web GoldvizLogo 3.0 Gradient01 VirtualReality
Waarom zou je VR trainingen toepassen in de maakindustrie?
Carlo de Heer, High end 3D/VR/AR specialist

PS Tech2
Medical imaging made easy
Arjen Brinkman, Directeur

ImproViveWit
Multiplayer VR in educatie & training
Roger ter Heide, Chief Product Officer

 Twinsense361  
The Virtual Industry
Maurice Kruse, Online marketing & branding 

 EindhovenMR Logo 
Virtual en augmented reality als chirurgisch instrument
Sven Lafebre, System Architect

  • 15:30-16:00
  • Virtual Arena

Discussie forum + pitches door exposanten: Visie op Extended Reality for Industry

Deelnemers aan het dicussie forum stellen zichzelf voor door middel van het geven van een 1-minuut pitch.

Daarna zal er onder leiding van een ervaren moderator worden gediscussieerd over de toekomst van Extended Reality (VR/MR/AR etc.) in de Industrie.

Voorbeelden van vragen die aan bod kunnen komen:

  • Hoe algemeen geaccepteerd gaat Extended Reality nou écht worden in de (high-tech maak) industrie?

  • Wat is de positie van de Benelux op het gebied van deze technologieën?

  • Moeten bedrijven nú investeren? Zo ja, waarin?

  • Wat is "the Next Big Thing" in Extended Reality?

  • Waar moeten bedrijven rekening mee houden tijdens het implementeren van extended reality in hun processen?

  • Wat staat het succes van Extended Reality het meest in de weg?

logo VROOM large
Jaap van den Bosch - Vroomtraining

BLUF logo zwart3
Jan Luc Zandjans - BLUF Amsterdam

UC360 horiz2.compleet
Henrik Hellman - UC360

VREE zwart2
Menno Bischops - VREE

TWNKLS3
Jos Westerkamp - TWNKLS

Iristick
Laura De Latte, Iristick

  • 14:30-16:00
  • Workshop ruimte

Workshop: Verantwoorde Innovatie in AR/VR

 Augmented Reality (AR) is een stukje toegevoegde werkelijkheid dat je live, direct of indirect, kan zien met je eigen ogen op een digitaal beeld. Een goed voorbeeld hiervan is Pokémon GO, waarbij virtuele Pokémon worden toegevoegd aan het beeld dat je via de smartphonecamera ziet. De mogelijkheden van AR zijn bijna grenzeloos. Alle items of objecten die je kunt bedenken zijn toe te voegen in de AR.

De ontwikkeling van AR zit in een stroomversnelling. Er komen voor de smartphone steeds meer verschillende apps met AR uit. Voor ontwikkelaars is het gemakkelijker geworden om een AR-app te produceren, waardoor de toekomst van de AR ziet er dus rooskleurig uit ziet. Hierdoor is AR op weg om een massamedium te worden. Met de komst van de 3e generatie AR-brillen zullen we steeds vaker geconfronteerd worden met virtuele verschijningen die op een ingrijpende manier ons doen en laten kunnen gaan bepalen. Dat zal niet alleen ons wereldbeeld beïnvloeden, maar zelfs onze eigen positie in de wereld gaan veranderen. Kunnen mensen straks kiezen in welk domein zij zich begeven, of bepaalt het merk van je bril of je in een Apple, Google of Facebook wereld rondloopt? Gaan we in de toekomst als robot door het leven, of is er nog een mogelijkheid om jezelf te zijn?

 

In het Europese project LIV_IN probeert een aantal bedrijven via Responsible Innovation, dus verantwoorde innovatie, te komen tot zinvolle en nuttige innovaties die ons leven en onze gezondheid in 2030 sterk zullen beïnvloeden. Wat de AR ontwikkelingen in onze woon- en leefomgeving betreft, moeten we ons dus afvragen: Hebben we in de toekomst nog zeggenschap over ons eigen semi-digitale zelf? Zullen we met een Hololens onze virtuele outfit vorm geven, met een participatieve app onze eigen algoritmes opstellen en met een fictieve app store onszelf upgraden? Wanneer software bepaalt wie je bent en wat je doet, hoe ziet zelfexpressie er dan uit? Laat je ‘de Cloud’ beslissen wat je doet, of ontwerp je je eigen algoritme waarmee je wordt aangestuurd? Het zijn vragen die nu nog erg abstract klinken, omdat we ons nog niet goed kunnen verplaatsen in ons toekomstige zelf. Toch willen wij in deze workshop nadenken over vormen van Responsible Innovation: innovatie die rekening houdt met onszelf, ons mens-zijn en waarin we niet zomaar ons digitale-ik in de vorm van big data verkwanselen aan commerciële bedrijven.

Tijdens Virtual (R)Evolution zal in een workshop met 12 personen over deze vorm van innovatie nagedacht worden.

Meld je aan door een mail te sturen naar Marjolein Winters: m.winters@smart-homes.nl.

Deelname op volgorde van binnenkomst. Indien deze workshop overtekend is, zal die later in het jaar herhaald worden